czwartek, 18 czerwca 2015

Dawajki i otrzymajki: ageru, kureru, yaru, morau

Ageru

Znaczenie: dać - ja daję komuś

Np. 

私は友だちに納豆をあげた
Dałam natto przyjacielowi.

Gdy chcemy użyć ageru w osobie trzeciej, mówimy z punktu widzenia dającego, np.

学生が先生に本をあげました
Uczeń dał nauczycielowi książkę.
(mówimy z pkt widzenia ucznia)

~te ageru

Połączone z czynnością - zrobię komuś przysługę i coś dla niego zrobię

Np. 

母に新聞を読んであげる
(Zrobię mamie przysługę i) przeczytam mamie gazetę.

Yaru

Znaczenie: dać roślinom, zwierzętom, itp. NIGDY DO LUDZI

Np.花に水をやった
Dałam wodę kwiatom (Podlałam kwiaty)

Kureru

Znaczenie: dać - ktoś daje mi

Np.

友だちが私にお茶をくれた
Przyjaciel dał mi herbatę.

これは、父がくれた
Tata mi to dał.

Gdy chcemy użyć kureru w osobie trzeciej, mówimy z punktu widzenia osoby, której dają.

先生が学生に本をくれました。
Nauczycielowi uczeń dał książkę.
(Mówimy z pkt widzenia nauczyciela)

~te kureru

Znaczenie: Ktoś wyświadczy mi przysługę i coś dla mnie zrobi

Np.
日本の料理をおしえてくれますか
(Wyświadczysz mi przysługę i) Nauczysz mnie japońskiej kuchni?

姉がビールを買ってくれました。
Siostra kupiła mi piwo. (Wyświadczyła mi przysługę)

Morau
Znaczenie: otrzymać 

私が会社から年金をもらいました。
Dostałam pensję od firmy.

彼がその時計は私からもらったよ
On ten zegarek dostał ode mnie!


Zbierzmy wszystko razem:

morau:
私が先生からりんごをもらいました。
Dostałam jabłko od nauczyciela.
ageru:

私が先生にりんごをあげました。
Ja dałam jabłko nauczycielowi.
kureru:
先生が私にりんごをくれました。
Nauczyciel dał mi jabłko.
yaru:
猫にりんごをやった。
Dałam kotu jabłko.

te ageru:
先生にりんごを買ってあげました。
Kupiłam nauczycielowi jabłko (wyświadczyłam mu tę przysługę)
te kureru:
先生がりんごを買ってくれました。
Nauczyciel kupił mi jabłko (wyświadczył mi tę przysługę i kupił)


Tyle na dziś. Teraz to zapamiętać trzeba...
A jutro kolejna porcja gramatyki...

2 komentarze:

Banzai! \^-^/
Jest mi naprawdę niezmiernie miło, gdy ktoś zechce zostawić tu swój komentarz. W końcu o wiele chętniej się pisze, gdy ma się namacalne dowody, że ktoś to czyta :)
Doumo arigatou gozaimasu!